1 липня 2011 року Міжнародний благодійний фонд «Фонд Олександра Фельдмана» відкрив в Харкові виставку «Назустріч Країні Вранішнього Сонця: культура і мистецтво епохи Мейдзі»

01/07/2011

На виставці представлені кращі зразки художнього литва і металопластики Японії другої половини XIX – початку ХХ ст. з колекції The Feldman Collection.

Новий виставковий проект не лише продовжує традицію Фонду Олександра Фельдмана – знайомити українську культуру з культурним надбанням Японії, але й є проявом співчуття і дружньої підтримки японського народу, який недавно постраждав від руйнівного стихійного лиха.

Експонуючи вперше різноманітність творів з металу, що представляють кращі досягнення мистецтва епохи Мейдзі (1868-1912), організатори виставки віддають дань працьовитості, мужності і силі духу японського народу.

Основу експозиції складають твори дрібної пластики з бронзи і срібла, виготовлені в другій половині XIX – початку ХХ ст. Це були непрості для Японії часи: кінець самоізоляції країни, реформи, швидкі темпи модернізації суспільства, відміна самурайства і заборона публічного носіння мечів, занепад збройного і деяких інших видів традиційного ремесла.

Проте випробування дали поштовх для самовдосконалення і нового розквіту. Самурайські принципи і цінності стали основою загальнонаціонального виховання. І зараз, не дивлячись на удари стихії і виклики техногенної епохи, японський народ демонструє світу зразки національного духу, закладені в епоху Мейдзі.

Як відзначають фахівці, саме епоха Мейдзі стала часом останнього розквіту національного ремісництва. Японські майстри металу в умовах жорсткої конкуренції звернулися до металопластику, їх роботи з гучним успіхом експонувалися на Всесвітніх промислових виставках.

Перлина виставки – довгождана бронзова «Мати, що годує немовляти» майстра Удагави Кадзуо, відома також як «Японська мадонна».

Її варіант, вирізаний з кісті, експонувався на виставці «В тіні сакури» (2008). Тепер харків'яни і гості міста зможуть побачити модель, виготовлену майстром з бронзи спеціально для Всесвітньої виставки 1904 роки в Сент-Луісі (США) і що згодом експонувалася в Лондоні в 1910 році. Чарівна посмішка японської мадонни вже протягом століття залучає мистецтвознавців, колекціонерів і цінителів мистецтва.

Глядачі зможуть познайомитися і з творчістю таких відомих майстрів металопластики епохи Мейдзі як Масацуне Кимура, Ічиока Шиун і Такагава Моріцугу. Вперше будуть широко представлені роботи компанії Мія-о, яка в кінці XIX ст. спеціалізувалася на декоративній пластиці для прикраси європейських інтер'єрів.

Приголомшує не лише високий рівень майстерності, але і сюжетна різноманітність представлених художніх виробів з металу. Твори дрібної пластики доповнять витончено декоровані кинджали, цуби, трубки для куріння – кісеру.

Виставковий проект Фонду Олександра Фельдмана передбачає знайомство глядачів і з іншими формами японської культури. У програмі виставки – майстер-класи з різьблення по кісті, чайної церемонії, бойових мистецтв, орігамі, каліграфії, одягання кімоно, кураторські лекції та інші культурні заходи, сприяючі формуванню цілісного образу Країни Вранішнього Сонця, розвитку міжкультурного діалогу і реалізації просвітницької функції мистецтва.